Egy Dnyepr-ről ritkán jut eszünkbe a környezettudatosság, ám a fehéroroszoknál minden lehetséges. Az oldalkocsist füst hajtja, a benzinkutat pedig erdőnek hívják.
A fagázzal hajtott járművek egyáltalán nem számítanak újdonságnak, a ’40-es években számtalan autót és mezőgazdasági gépet alakítottak át ilyen meghajtásra, főként a gyakran beszerezhetetlen benzint akarták kiváltani vele. A fát oxigénszegény környezetben elégetve hidrogént és szénmonoxidot kapunk, amit aztán megfelelő szűrés és hűtés után be lehet vezetni a hengerekbe. Az egész szerkezet 85-90 százalékos hatásfokkal tud működni, szemben a benzines autók 30-40 százalékos hatásfokával. Az égés hőfoka azonban jóval magasabb a benzin-levegő keverékénél, az 1400 Celsius éppen 500 fokkal több, mint egy átlagos Dnyepr szelep olvadáspontja…ennek ellenére állítólag 80 km/órát is el lehet vele érni.
Webwild: since 1996 |
Webprogramozás: 2012-2014 Pápai Dávid, papaidavidmail kukac gmail pont com
|