Többek közt az alacsony fogyasztása miatt Európa 125cm3 robogó favoritja 2014-re teljesen új idomgarnitúrát, LED lámpákat, a 12V-os töltő csatlakozót kapott, és versenyben van a legtakarékosabb címért is, mivel a fogyasztása start-stop rendszer nélkül is 47,4 km/l. Így a 8 literesre növelt üzemanyagtank kapacitással immár 375 km-t (PCX150: 350km) képes megtenni a jármű egyszeri tankolással.
1. Bemutatás
Az motoros kétkerekűek eladási listáinak csúcsán Európában – a megjelenése óta immár 2 éve - a PCX található. A jármű sikere a Honda sok éves motorépítési tapasztalatának köszönhető. Az ütős, modern dizájn jól illeszkedik a tudatos vásárlók elegánsan stílusos, fiatalos életmódjához, míg a jármű kompakt méretei segítenek átsiklani a legnagyobb forgalom okozta dugókon és persze megkönnyítik a parkolást is. Ám a PCX talán legfontosabb előnye továbbra is a kíváló ár-érték arány, tekintve az alacsony induló és fenntartási költségeit, ami a rendkívül versenyképes árnak, a kíváló motornak és az alacsony fogyasztásnak köszönhető.
Két évvel ezelőtt ez a robogó volt az első a Honda palettáján, amely megkapta az “eSP”(“enhanced Smart Power”) kód nevű alacsony súrlódású motorblokkot. A Yamaguchi-san vezette Honda mérnökcsapat nem ült a babérjain, hanem 2014-re tovább fejlesztette a nyerő járművet. Az új PCX – ami 2014 tavaszán kerül a Márkakereskedésekbe – sokkal stílusosabb, gazdaságosabb és egy sor újdonságot vonultat fel, hogy megkönnyítse a mozgást a forgalmas városi környezetben.
2. Modell áttekintés
A modern, sportos külső, a méretek változása nélküli komfort növelés volt a fő szempont az új PCX tervezésénél. A fejlesztő csapat - a tulajdonosok visszajelzései alapján - tovább fejlesztette a jármű használhatóságát a részletek finomításával; az összes világítótestben az izzókat LED-re cserélték spórólva az elektromos energián, a járművet vészvillogóval és órával valamint egy 12V-os egyenáramú csatlakozóval szerelték fel.
Talán a legfontosabb változás, hogy a PCX még gazdaságosabban üzemeltethető, hiszen a 125-ös modell üzemanyag fogyasztása a Start-Stop rendszer használata nélkül is eléri a 47,4 km/l (WMTC mérés szerint) értéket, köszönhetően a csökkentett gördülési ellenállású gumiknak, és a súrlódás további csökkentésének a blokkban. A nagyobb 8 literes üzemanyag tank (5,9 l volt az előd modellen) lehetővé teszi több mint 375 km (PCX150: 350km) megtételét egyetlen tankolással.
A PCX-et azonban nem csak a költséghatékonyság jellemzi, hanem továbbra is egy kimagasló ár/érték arányú, kiváló minőségben gyártott, megbízható és elnyűhetetlen motor, mint ahogy a Honda robogók általában.
PCX: Personal Comfort ‘X’ level
3. Főbb jellemvonások
3.1 Stílus és felszereltség
A dinamikus kinézetű 2014-es PCX híven képviseli azokat a fejlett technológiákat ami a gyártással és a megannyi apró részlet változtatásával emeli a használhatóságot és a komfortot. A testre szabott forma segíti közlekedést a legnagyobb forgalomban is. A vezető továbbra is szinte benne ül a robogóban; a kis deréktámasz eltávolítása tovább növeli a vezető szabad mozgásterét.
A kettős LED fényszórók a jármű sportosságát hangsúlyozzák, kíváló fényterítést biztosítva mind a tompított mind a távolsági fény használata esetén. Az index, a hátsó lámpa és a rendszámtábla világítás is LED alapú, csökkentve a generator terhelését. A motort vészvillogóval is felszerelték.
A homlokidom belső oldalán baloldalon található rakodó rekesz nagyobb lett lehetővé téve egy üveg víz vagy frissítő elhelyezését. Itt található egy kifejezetten hasznos kiegészítő, a 12V-os csatlakozó a telefon töltéséhez, vagy a navigáció üzemeltetéséhez. A motoron az ülés alatt található egy teljes sisakot befogadni képes rakodó tér. A lépcsőzetes kialakítású ülés nyitását és nyitva tatását egy rugós kitámasztó segíti.
Az ülés magasság csak 760mm, a távolsága a taposótól pusztán 540mm. Mind az ülés mind a tanksapka egy gomb megnyomásával nyitható, ami a gyújtáskulccsal reteszelhető.
Takaros és zömök központi műszeregység mutatja a vezetéshez szükséges információkat. A sebességmérő óra megvilágított mutatója a fölött LCD panel fölött mozog, ami tájékoztat a megtet útról, üzemanyag mennyiségről, a fogyasztásról, de megtalható benne egy napi km számláló és egy óra is.
3.2 Motorblokk
A könnyű és kompakt vízhűtéses 2 szelepes SOHC 125 (153cm3) elnyűhetetlen blokk gondoskodik a PCX mozgatásáról. Kiváló teljesítményét igazolja, hogy a lámpától elindulva az első 50 m-t 5,4s (4,9s) alatt teszi meg, csendesen, rángatás nélkül, csökkentett CO2 kibocsájtással. (A PCX150 100km/h feletti végsebességre képes)
A csökkentett belső súrlódású bokk, a kicsi áram felvétel, a beépített benzinpumpa az alacsony gördülési ellenállású kerekekkel kombinálva a hihetelenül kedvező 47,4 km/literre mérsékelte a PCX125 fogyasztását, ami a Start/Stop rendszer használatával tovább javítható. Ennek eredményeként a motorral több mint 375 km (350km) távolság tehető meg egy tankolással, köszönhetően a 2,1 literrel megnövelt térfogatú 8 literes tanknak.
A motor működése egy sor, a surlódás csökkentését célzó technológia tökéletes ötvözésén alapszik. A forgattyús tengely középvonalától eltolt henger csökkenti a súrlódást a dugattyú és a hengerfal között, hatékonyan közvetítve az égés energiáját a főtengelyhez. Az áttervezett égéstér a PGM-FI befecskendező rendszerrel közösen gondoskodik az az égés hatékonyságáról, abban a fordulatszám tartományban szolgáltatva a motor nyomaték maximumát, amit leggyakrabban használnak a125-ös robogósok.
Az optimális gyújtási idő kombinálva az égéstér hatékony hűtésével eredményezi a motor kopogás mentes működését. A kipufogó dobban 400 cellás katalizátor ügyel a égéstermék tisztaságára. Az apró felszíni kiemelkedésekkel biró ‘tüskés” öntött vas persely gátolja a henger furat kopását. Ezel a megoldással csökkenthető a dugattyúgyűrű feszítő ereje is tovább csökkentve a súrlódást. A forgattyú csapok tűgörgős csapágyazásúak, míg a himbák kicsi és könnyű görgőkön billenve mozgatják a szelepeket.
A kicsi de hatékony vízhűtő – a forgattyúsház jobb oldalához szerelve – egy kicsi könnyű ventillátorral tovább csökkenti a veszteségeket. A gördülési veszteségek csökkentésében nagy szerepe van a váltóműben alkalmazott alacsony súrlódású csapágyaknak.
Az elektromosan szabályzott kefe nélküli generator/indító motor egység a főtengely végére került és gondoskodik a motor indításáról valamint a töltésről is. Közvetlenül forgatja meg a motort bármilyen zajos fogaskerék közvetítése nélkül.
A kikapcsolható Start/Stop rendszer automatikusan leállítja a motort 3 másodperc alapjárati működés után, de késedelem nélkül újraindít, amint a motoros elfordítja a gázkart. Ez a speciális generátoron kívül az úgynevezett swing-back rendszernek is köszönhető, amely indításhoz a legkedvezőbb – szívóütem előtti - pozícióban állítja meg a főtengelyt és a dekompresszornak, ami sűrítési nyomás csökkentésével segíti a főtengely átfordulását.
A 2014-es modellnél a Start/Stop rendszer figyeli az akkumulátor töltöttségét és automatikusan kikapcsol, ha az akku gyenge. Az akkumulátorokat az eddigi YTZ7S típusról új, nagyobb kapacitású, hosszabb élettartamú YTZ8V-re cserélték.
A V-Matic rendszerű széles tartományban dolgozó folyamatosan változó áttételű váltóműben egy csendes, hosszú élettartamú, nagy rugalmasságú gumiból készült szíj továbbítja a motor nyomatékát a hátsó kerék felé.
3.3 Felépítmény
A PCX125 elég könnyen kezelhető ahhoz, hogy a legnagyobb közlekedési dugók is könnyen leküzdhetők legyenek vele, mellette elég stabil és komfortos a két személyes utazáshoz is minden körülmények között. A tartós acélcső gerincváz, a rövid 1,315mm-es tengelytáv és a kormánygeometria - 27° villaszög a 86mm utánfutással – változatlan. A jármű tömege 130kg.
A fordulási kör sugara szűk 2m, ami könnyed manőverezést tesz lehetővé a legkisebb helyeken is. Az 5 küllős 14” öntött alumínium kerekek stabil és magabiztos vezetési élményt nyújtanak még rossz utakon is. Az alacsony gördülési ellenállású speciális Dunlop gumik a kis fogyasztású LED világítás mellett jelentősen hozzájárulnak az üzemanyagfogyasztás csökkentéséhez. Elöl 90/90-14, míg hátul 100/90-14 méretű gumikon gördül a motor.
A 100mm rugó úttal rendelkező 31mmes teleszkópok hatékonyan emésztik el az út egyenetlenségeit és tovább növelik a motoros önbizalmát. A 75mm-es úton dolgozó dupla hátsó rugóstagok alumínium lengőkarra támaszkodnak. A Honda kombinált fékrendszere (Combined Brake System - CBS) adagolja az első fékre is a fékerőt a hátsó fék használata közben, rövidebb féktávot és biztos fékhatást biztosítva még a tapasztalatlanabb pilótáknak is. Elől a 220mm féktárcsát 3 dugattyús féknyereg szorítja, hátul 130mm dobfék lassítja a kereket.
Webwild: since 1996 |
Webprogramozás: 2012-2014 Pápai Dávid, papaidavidmail kukac gmail pont com
|