A Sapka műhelyből megint egy ékszer gördült ki, bár, ha jól funkcionál, nem lesz rajta semmi ragyogás, sokkal inkább sár, por és kosz...
A motorról szóló mese a XIX. század közepén kezdődik. Hol volt, hol nem volt, volt egyszer tizennégy birminghami fegyverkovács. Ezek a szak- és vasemberek 1854-ben arra vetemedtek, hogy céget alapítsanak. Birmingham Small Arms lett a díszes kompánia neve.
1861-ben részvénytársasággá alakult a csapat, és egy 25 hektáros telken felépítették a BSA gyárat, ahol eleinte hadifelszereléseket gyártottak, majd 1878-tól motoralkatrészeket, sőt később autókat és kerékpárokat is. (Lopott software-ek kigyomlálásával akkor még nem foglalkoztak. Sőt, azóta sem. Az egy másik szervezet.)
A többi, ahogy mondani szokták, történelem. A BSA vállalat, élettörténetének csúcspontján bolygónk legnagyobb motorépítő cége volt, hogy aztán mára, oly sok patinás brit autó- és motorgyártó márkával egyetemben, végül egy külföldi tulajdonosnál kössön ki. (Még a szintén legendás Triumph Motorcycles márka megszerzése sem segített, sőt…)
Sok-sok áttétel miatt ma már kínai kézben van a cég maradéka. A régi, dicső időkre már csak az időnként feltűnő, gyönyörűen restaurált motorok és a máig működő fegyvergyár emlékeztet.
Pali tervei szerint e dicső múltat idézi meg a kezdetekben még rozsdás BSA C15 Star is.
A teljes cikket keresd a Wild magazin 242., decemberi számában!
Webwild: since 1996 |
Webprogramozás: 2012-2014 Pápai Dávid, papaidavidmail kukac gmail pont com
|