79-es Sportsterrel motorozni már alapból is retro, hiszen mégiscsak 26 évrôl van szó! Ha építeni kezdünk, és a stílus elindul egy WLA irányába, az már maga a mega retro!
Sapka motoros körökben elsôsorban a fényezéseirôl ismert, de a motorépítést is az ôsidôkben kezdte. Tíz évvel ezelôtt, a második Wild-ban már poszteren mutattuk be a korát megelôzô ezüstszínû Ural építését. Tiszta, lapos vonal, egyszerû formák, igényes kivitelezés – akár ez a motor!
Marlon Brando „Vad”-jában minden igazítás nélkül autentikusan megállná a helyét, amíg az apró részleteket nem kezdjük tanulmányozni. Modern (ám illeszkedô), egyedi kifli, a bowdennek tûnô dolgok jelentôs része fekete fémburkolatú fékcsô, és így már egyértelmûek is a féktárcsák. A dobfék szebb lett volna, de néha valljuk be ôszintén: meg is kell állni. Ezért ez a motor hármat is kapott. A hátsó lámpa csak közelrôl mutatja a Lucas feliratot, az elsô pedig a gyári sildesített változata. A lengônyereg is 21. századi felfogásban készült, elôrehajlik, és itt lehet a teljesen egyedi olajtartály beöntôjéhez hozzáférni. Így, középen lévô nyílással a legjobb a helykihasználás, és ez fontos a gyáritól a forma kedvéért picit kisebbre szabott tartály esetében.
A forma nagyon ki van találva. A hátsó sárvédô együtt mozog a lengôvillával, ehhez pont a megfelelô mennyiségû hellyel rendelkezik az ülés mögött. A tank, az olajtartály kicsi, a fehér szegélyes ballonos gumik a színrefújt felnikkel komoly méretûnek tûnnek, és igen hangsúlyosak. Két nagy tappancs közé egy filigrán, kecses motor épült.
A gesztenyebarna-csontszínû összeállítás is az ötvenes éveket idézi, akár a szinte talicska módra hátrahajló Müce kormány. Az egyedi, fekete kéményhez vezetô könyök bandázst kapott, és tökéletes vonalvezetéssel kerüli meg az önindító krómozott fedelét.
A motor drámai állapotban volt, mikor Sapkához került. Az építés fél évig tartott, a legtöbb részlet teljesen egyedi, mint a váz a tanktól hátrafelé vagy akár a sárvédôk. Az apró részletekre odafigyelés példája, hogy a szárnyas anyákat Brnó-ból rendelte meg, mert csak ott kapott az elképzeléseinek megfelelôt. A lakatosmunkákra pedig az jellemzô, hogy nem igényeltek gittelést!
Van-e igény manapság motorépítésre? Sapka a motort megrendelésre építette, de a formavilágot ô találta ki. És, hogy egy kis önbizalmat adjunk a hazai motorépítôknek, eláruljuk, a Sporit megvette egy német motoros, és már haza is vitte magával! Elôrevetítve, hogy mi lesz abban az esetben, ha a hazai építôket egyszer felfedezi az európai piac, vagy legalábbis annak egy része. Esélyünk van rá, hogy egy réteg itt fog motort építtetni…
Wild: Egy kezemen meg tudnám számolni, hány ilyen jellegû építés van az országban.
Sapka: Nekem ez a formavilág tetszik. A világban elég sok helyen építenek, és egyre többet ilyen klasszikus rockabilly fazonú gépet is, csak nálunk nem kapott még lendületet ez a stílus. Ami késik, az viszont nem múlik!
Wild: Lesz Sapka custom irányvonal?
Sapka: Igen, szeretném, ha felismerhetô jegyei lennének a nálam épült motoroknak, de megôrizvén az egyediséget.
Wild: Mi lesz a következô fontos építés?
Sapka: Egy Chevy blokkból levágott kéthengeres vas, a Super V kerül terítékre. Természetesen azt is ilyen stílusban építem meg, már az új mûhelyemben, Dunaharasztiban…
Retép
Webwild: since 1996 |
Webprogramozás: 2012-2014 Pápai Dávid, papaidavidmail kukac gmail pont com
|