Born to be Wild - élő szövet a fém vázon
Üdvözöl az igazi, hamisítatlan motoros paradicsom, a virtuális Wild!

Hírlevél [7291 fő]


E-mail címed:

 Feliratkozás:

 Leiratkozás:


The Time Machine

Az idő megállt, azaz Magyar csoda Mainz-ban!
Az EB győztes a Sapka Művek!

Mint ahogy a nagykönyvben meg van írva, a Sapka Művek Időgép elnevezésű motorja körül még a verseny előtti napon is feszült volt a légkör. Este hétkor fényezték, éjfélre rakták össze, majd a mikrobusz elindult éjszakai útjára, Németországba. Addig a kint tartózkodó magyarokkal, köztük a többi hazai építővel együtt izgultunk, hogy elkészüljön a motor. Az egymással elvben konkuráló magyar építőműhelyek egymást kérdezgették: „Te tudod, mi van vele?” De a kérdés mögött nem állt hátsó gondolat, a versenyzők egységesen és mosolyogva drukkoltak, mert mindenki érezte a zsigereiben, hogy itt akár nagy dolgok is történhetnek. Bejött.
Írta: Retép
Fotó: Horst Rösler, Retép

Sapi motorjával kivételt tettek a rendezők a reggel 9 órában meghatározott beléptetési szabály betartatásával, mert a jármű megérkezésekor már dél is elmúlt. Az idő egy pillanatra megállt, mikor betolták az évszázados hangulatú motort. Európa híres motorépítői csak ámultak, lestek. Mi történt Magyarországon?
Hunya Laciék tavalyi EB (Old School, 2. hely) és Görbe Sanyiék (Radical Garage) VB (módosított Harley-Davidson, 4. hely) sikere csak ízelítőt adott abból, hogy a magyar építések rövidesen kirobbannak a nemzetközi porondra. Hát ez most megtörtént!
A motor mögött egy századforduló környéki gázpalackot toltak, rajta a Monarchiát idéző eredeti királyi címerrel. A szerencse a Time Machine mellé szegődött: a legjobb helyet kapta, ugyanis – utolsóként érkezve – közvetlenül a színpad előtt állhatott. A rendezők leengedték a kordont, majd Sapi elfordította a kormány előtt elhelyezkedő, szintén korabeli szelep csapját. Sziszegés tört ki, ahogy a sűrített levegő elhagyta a légrugót. Az ívelt, különleges vonalvezetésű váz a tartály, és abban tartózkodik a sűrített levegő. A légrugó-nyomást kiengedve lehet a bölcsőváz alatti merev támaszokra, mintegy show-állásba állítani a motort.
A félkarú, légrugós első teleszkóp segítségével állítható magasságú motoron minden elem korhű. Általában a huszadik század korai időszakát idézi, és minden fémmunka kézzel készült rajta. Korszak szempontjából talán a blokk lógna ki egy picit sorból (de ez is csak elvben, mert a látvány full egységes), a váltón kívül szinte az a legújabb elem – a maga 41-es születése ellenére.
Az 1200 cm3-es Knucklehead blokkot a hajtáslánc következő elemeként egy japán autó automata sebváltója követi, melynek fémöntvénye igazából tökéletesen illik az oldie arculatba. Az egyedi kipufogórendszer mintegy körbeöleli a váltót, szerves egységet alkotva vele.
A váz mesteri vonalvezetése tökéletesen passzol az olajtartályhoz is. „Egy nagy lendülettel húztam meg az alapvető vonalakat” – meséli Sapi, aki egy éve már Szilvássy Pistivel dolgozik együtt. Régi Wild olvasóknak ismerősen csenghetnek e nevek, mivel első szereplésük már magazinunk negyedik számában, azaz több mint tíz éve megtörtént. Akkoriban még Uralokat építettek, és a szocreál korszakot nem is vetkőzték le teljesen. A Time Machine-hoz felhasználtak Izs, Zsiguli és Trabant alkatrészeket is, melyek egyáltalán nem lógnak ki a sorból.
A motoron húszas évekbeli lámpák kaptak helyet, olyan rég feledésbe merült gyártóktól, mint a Carello Fratelli vagy a Blackburn.
A fényezés pontosan annyi idősnek néz ki, mint a Time Machine. Nem egyszerűen szép, sokkal inkább gyönyörű. És olyan, mintha 80 év patinája lenne rajta. Az élek a ruha és a nadrág dörzsölésétől polírozottnak tűnnek, a többi már megmattult. A blokk, a fékdobok és sok más elem rücskös fekete. Krómozott vagy polírozott részből nincsen túl sok, a kerék gyönyörű lakkozott cseresznyefa színéhez pedig nagyon találó az arany csavarok feje.
Az öthónapos építési idő meglepően rövid. Újhelyi Laci, a tulajdonos, motort építtetett volna, így jutott el a Sapka Művekhez. Sapi régóta dédelgetett tervét meghallva gyorsan a koncepció lelkes hívévé vált. A motorral a közlekedés nem egyszerű motorozás. Sokkal inkább egy procedúra, mely a múlt hangulatát, érzetét is adja, nem csak a járművét.
A motor az EB után Európa meghódítására indult, mivel több külföldi eseményen is részt vett, és vesz mostanában.
Összességében? Le vagyunk nyűgözve…

Webwild: since 1996

Webprogramozás: 2012-2014 Pápai Dávid, papaidavidmail kukac gmail pont com
Oldal tetejére
Az oldal töltődik...