Stefano Favaro (Talma menedzsere): „Az év elején írtam egy levelet neki, amelyben ez a mondat állt: «Az utolsó futam utolsó körének utolsó kanyarjában Te leszel a világbajnok!»”
Talmácsi Gábor megnyerte a MotoGP125 géposztályban a világbajnokságot, miután a szezonzáró Valenciai Nagydíjon hatalmas küzdelemben a második helyen végzett egyetlen riválisa, a spanyol Hector Faubel mögött. Ezzel 2007. november 4-én a sportág első magyar VB-győztese lett!
Előzmények:
Talmácsi Gábor négyévesen, édesapja motoros iskolájában kezdte el pályafutását, tíz év múlva pedig már a magyar bajnokságban villantotta meg tudását, mielőtt elindult az Európa-bajnokságon.
A MotoGP 125 mezőnyében 2000-ben debütált Brno-ban, ahol – szabadkártyásként –
a 20. helyen végzett. Ezt követően a Racing Service csapatánál állandó helyet kapott a VB-n. Ezzel Gábor 20 év után az első olyan magyar lett, aki egész évet teljesített a sorozatban.
Talma többfajta Honda nyergében is ült, mielőtt 2003-ban az Exalt Cycle csapattól Apriliát kapott, amivel év végén a 14. helyen zárt.
Néhány nehéz szezon után 2005-ben a KTM-hez szerződött, és hatalmasat javult a teljesítménye. Ennek első jele az első dobogós helyezése volt Kínában, két versennyel később pedig élete első futamgyőzelmét is megünnepelhette Mugelloban. Ezt követően Hollandiában és Katarban is győzni tudott, végül a harmadik lett a VB pontversenyben.
Talma 2006-ban visszatért a Hondához, a Humangest csapat színeiben, azonban ez az év nem volt túl sikeres, a legjobbja egy harmadik hely volt Brno-ban.
Ennek ellenére Jorge Aspar leigazolta őt, hogy egyike legyen a bombaerős hármast alkotó csapatának. Talma egyből meg is hálálta a bizalmat, hiszen az első versenyen Qatarban edzéselső lett, majd Faubellel hatalmas harcot vívott az első helyért, ami aztán az egész szezont jellemezte.
Öt edzéselsőség és három futamgyőzelem is hozzájárult, ahhoz, hogy egy őrült csata után végül a magasba emelhesse a VB trófeát Valenciában.
Talma az első magyar VB-győztes az összes kategória történetében, és egymaga több futamgyőzelemmel büszkélkedhet, mint az összes eddig induló magyar. Rajta kívül csak Drapál János tudott futamot nyerni (egyszer 125-ben, háromszor 350-ben).
Talmácsi a hetedik világbajnoka az Apriliának, és olyanok közé került, mint Alessandro Grammigni (1992), Kazuto Sakata (1994, 1998), Valentino Rossi (1997), Roberto Locateli (2000), Arnaud Vincent (2002) és Alvaro Bautista (2006).
Talma idén 16 futamon szerzett pontot, ezzel pedig beállította Vincent 2002-es és Bautista tavalyi rekordját.
A mindent eldöntő verseny:
Talmácsi – a Bancaja Aspar csapat pilótája – tíz pont előnnyel érkezett a valenciai versenyre, és egész hétvégén remekül teljesített. Megnyugtatónak tűnő előnyével és pályacsúcscsal elért első rajtpozíciójával érezhetően idegesítette csapattársát, Hector Faubelt. A spanyolt legalább százezren buzdították a Ricardo Tormo pályán, míg Talma miatt közel ezren utaztak el Magyarországról. A versenyzőket és a 150 ezer nézőt remek, napsütéses idő fogadta.
Talmácsi mellől Hector Faubel, Sergio Gadea és Lukas Pesek rajtolt. A magyar jól kapta el a rajtot, azonban az első kanyarban őt és Faubelt is többen megelőzték. Az első kör után a spanyol Pol Espargaro vezetett, Talmácsi a 4., Faubel az 5. volt. A magyar begyújtotta a rakétákat, és az élre állt, miközben Faubel feljött a harmadik helyre. A két kiemelkedő teljesítményt nyújtó versenyző már ekkor 1:40” alatti kört futott. A folytatásban Talmácsi vezetett, Faubel volt a második, kettőjük között közel 1 másodperc volt a különbség. A magyar és a spanyol is fokozta a tempót, és javítottak köridejükön – utóbbi versenyen elért csúcsot is döntött.
Már ekkor látszott, hogy a különversenyükbe senki sem tud beleszólni. Talmának arra kellett figyelnie, hogy üldözője ne kergesse bele valamilyen hibába. Együtt haladtak a mezőny előtt, a spanyol egyre közelebb jutott, majd 15 körrel a vége előtt előzött, de a magyar azonnal válaszolt. Egyértelművé vált, hogy Faubel – kihasználva motorjának erőfölényét – minden egyes előzés alkalmával megpróbálja lassítani és hibára kényszeríteni ellenfelét. Megpróbálta felhúzni az üldözőket magukra, miközben abban bízott, hogy az egyesült élbolyban majd elvész Talma. Tartani lehetett attól, hogy egyszer csak összeakadnak, és valamelyikük kiesik. A hatalmas párharc közben az olasz Mattia Pasini megközelítette őket. Ez már több volt, mint egészséges rivalizálás, egyfolytában az előzést keresték, és olykor összeakadtak. Innentől kezdődött az „idegi harc” amelyet főhősünk bírt jobban, hiszen Faubel az egyik kanyarban elfékezte magát, és ütemet vesztett. Talma 0.7 másodpercre ellépett, de nyugalma nem tartott sokáig, mert ellenfele pár kör múlva megint ott lihegett mögötte. Hat körrel a zárás előtt a hazai kedvenc egy utolsó rohamot indított, és egy körrel később az élre került. Ismét kiéleződött a csata, szinte összeértek a kerekek. Talmácsi visszavette a vezetést, míg a Pasini-Pesek-Gadea trió közel került a vezető kettőshöz. A magyarnak nem kedvezett volna, ha egy ötfős bolyban folytatódik a csata.
Talmácsi megpróbálta fokozni az iramot, de Gadea felért melléjük, és hárman folytatták az öldöklő küzdelmet. Többször is balesetveszélyes volt a szituáció, még az utolsó körben is. Ekkor Talmácsi inkább nem rizikózott, maga elé engedte a kegyetlenül küzdő Faubelt, aki így ugyan megnyerte a futamot, a világbajnok mégis a magyar lett.
Valenciai GP végeredménye, 125 cm3, 24 kör, 96,120 km:
1. Hector Faubel (spanyol, Aprilia)
40:14.228 perc
2. Talmácsi Gábor (Aprilia) 0.185 sec hátrány
3. Sergio Gadea (spanyol, Aprilia)
0.286 sec h.
4. Mattia Pasini (olasz, Aprilia) 0.826 sec h.
5. Lukas Pesek (cseh, Derbi) 0.878 sec h.
... 29. Győrfi Alen (Aprilia) 1:38.850 perc h.
Nyilatkozatok a versenyt követően:
Talmácsi Gábor: „Nagyon kemény verseny volt, különösebben nem akarok Hectorral foglalkozni, de többször nem volt túl korrekt, ám úgy hiszem, nem ment túl a limiten, ez belefért a versenybe, pláne egy ilyen férfias harcba. Gyorsan rájöttem, mi a taktikája, le akarta előttem zárni az utat, de egyszerűen nem bírt velem, mindig vissza tudtam menni az élre. Nagyon jó szezonom volt, bíztam önmagamban, a motoromban, és tudtam, hogy képes vagyok a végső győzelemre. Csak magammal foglalkoztam, túl sok információ volt a táblán, ezért nem is érdekelt, ami rajta van.”
Hector Faubel: „Gáborral ketten kilógtunk a mezőnyből, a szerencse elpártolt tőlem, így hiába voltam a leggyorsabb, világbajnok nem lehettem. Megköszönöm a csodálatos közönségnek, amelyik folyamatosan biztatott.”
Az AS sportmagazinban már kicsit másképpen nyilatkozott: „A magam számára én vagyok a világbajnok. Végig sokkal jobb voltam Talmácsinál. A saját küldetésemet most is teljesítettem, de hiába próbáltam lassítani Talmácsit, az üldözőboly így sem ért utol minket. Viszont hiába csaptunk össze sokszor, egyszer sem próbáltam meg kilökni.” Faubel azt is elmondta, hogy szerinte a korábbi Misano-i futamon Talmácsi lökte ki a pályáról, s egyébként is több segítséget várt volna csapatától.
Jorge Martinez csapatfőnök szerint Faubel minden támogatást megkapott: „Mindenki tudja, hogy azt szerettem volna, ha Faubel lesz a világbajnok, hiszen én is spanyol vagyok. Az Aspar csapat viszont nemzetközi, így személyes érzelmeim nem jelenthetik azt, hogy egy másik motort megállítsunk a cél elérése érdekében. Épp ezért nyugodtan alhatok.”
Talma vasárnapi futamát 812 ezer néző nézte végig, a közvetítés során közel másfélmillió néző kapcsolódott be legalább egy percre a Magyar Televízió adásába!
Következmények:
A motorsport népszerűségével szembesülve a kormány már tárgyalt egy magyar rendezésű VB-futamról a versenysorozatot szervező Dorna Sport S.L. céggel. Valenciában személyesen járt el az ügyben Ujhelyi István, az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium államtitkára, aki az általa feltett öt kérdésre a szervezőktől már háromra pozitív választ kapott.
„Az a kérdés, hogy a Hungaroring alkalmassá tehető-e a gyorsasági VB-futamra, vagy új pályára van szükség?” A Hungaroring esetében vigyázni kell arra, hogy a Forma1-es verseny megmaradjon. Egy új pálya építéséhez pedig magántőke bevonására lenne szükség. A Team Toth Aprilia – amely az egyetlen magyar csapat a mezőnyben – folyamatos jó teljesítménye, Talmácsi Gábor világbajnoki címe megerősíti a magyar rendezés létjogosultságát. Ujhelyi a Dorna vezetőit is meggyőzte, hogy egy magyar futam további közép-kelet-európai nézőket vonna be a Forma1-nél nézettebb sorozatba. Ráadásul Magyarország számára turisztikai pluszbevételt jelentene.
Bulcsú Rezső – a MAMS gyorsasági szakágának vezetője – az alábbi érveket sorolta a Hungaroring átalakítása ellen: „Meg kellene növelni a bukótereket, ami nem is mindenütt lehetséges, ezért az ilyen helyeken a pálya vonalvezetését is meg kellene változtatni. Külső szerviz-utat kellene létesíteni, amihez a tribünöket egy részét is le kellene bontani. A Forma1-es verseny alkalmával a hatvan kamion befogadására képes depó területét meg kellene négyszerezni, mivel a MotoGP futamokra 250 kamionnal érkeznek a versenyzők.” Azonban egy új ring építésére már most vannak jelentkezők – állítja Bulcsú, és ugyanezt mondja Tóth Imre is. Ennek költségeit Tóth 15 millió euróra becsüli, a kapcsolódó létesítmények – például a bevásárlóközpont és szálloda – nélkül. A kihasználtsággal pedig véleményük szerint nem lenne gond, hiszen a csapatok tesztjei és az egyéb versenyek mellett a nyílt napok alkalmával is fizetnének a motorosok.
Stefano Favaro (Talma menedzsere): „Gábor mert álmodni és megvalósította, amit elképzelt. Jó példát mutatott ezzel egész Magyarországnak. Úgy gondolom, hogy egy sorozat most kezdődött el…”
Totos
Webwild: since 1996 |
Webprogramozás: 2012-2014 Pápai Dávid, papaidavidmail kukac gmail pont com
|