A franciák már régóta vezető szerepet töltenek be az európai űrkutatásban. Legújabb fejlesztésükkel most az amerikaiak által 1971-ben a Holdra küldött holdjárót űberelték. Ők inkább motorral közlekednek az űrben.
Amikor először láttam a motort képen, bevallom azt hittem, csak egy jól sikerült 3D-s grafika, valami CAD programmal tervezett tanulmány. A selyemfényű festés és a végletekig tiszta vonalak valótlanná teszik a látványt.
Pedig Buck, a motor építője, elmondása szerint nem tud számítógéppel tervezni. Bármilyen hihetetlen, ez a Sportster fejben született meg és kézzel készült el, lemezből, csövekből, kb. 500 méter CO huzal felhasználásával.
Itt az építési alap egy 1987-es 1200-es Sportster blokk volt, de ez sem maradt szűz a flexkorongtól. Buck levágta az olajszűrőnyúlványt és a vezérműfedél nagy részét. A primerfedelet a felismerhetetlenségig átalakította, a hengerek bordáit pedig megnagyobbította, így kitöltve a kettő közti teret. A karburátor már nem fért bele a letisztult formákról szőtt álmokba, így az a blokk fölé került egy átalakított szívócsonkkal.
A dobozszerkezetű váz acéllemezként kezdte az életét, és nem kis fejtörést okozott a hajtóművel történő egyesítése. A gyári bölcsőváznál alkalmazott első felfüggesztési pont megszűnt létezni, így szerepét az első hengerfejnél kialakított konzol vette át. A hátsó részen pedig az olajtartály mögött lenyúló elem kapcsolódik a gyári bekötéshez.
Ja igen, amire azt hiszed, hogy olajtartály hűtőbordákkal, az még véletlenül sem az, mert abban az akksi és az elektronika kapott helyet.
Az olaj a váz felső részében van, a légbeömlők és a villanyak közti részen, kétoldalt. A benzin a szokásos helyen, bár feltételezve, hogy a tank alatti űr jórészét a karburátor és a légszűrő foglalja el, a Holdig vezető 384 000 km-es utat biztos nem teszi meg egy tankolással.
Ne is vizsgálgasd, hátul semmiféle rejtett rugózás nincs, igazi bevállalós merev dobozszerkezet tartja a hátsó kereket! Elöl Yamaha R-1 fordított villája kapott helyet, 3 collal rövidítve. A kerekek Suzukiból érkeztek, a fékek pedig… nos, robogóból. A két hatalmas átmérőjű, egyedileg készült peremfékkel kombinálva talán nem öljük meg magunkat az első húzósabb fékezésnél.
A kipufogók a lehető legrövidebb úton igyekeznek a blokk alatti idom jótékony takarása felé, ahol végre közösülhetnek. A végeredmény pedig baloldalon, a primerfedél mögötti szellőzőnyíláson át távozik, nem éppen diszkrét hanghatás kíséretében.
A forma jövőbemutató, a szélcsatorna szülötte, semmi kiálló alkatrész, sehol egy vezeték, egy oda nem illő csavar vagy bilincs. A Sturgis-i világbajnokságon éppen lecsúszott a dobogóról, de a bolygóközi megmérettetésen biztos nyertes.
Webwild: since 1996 |
Webprogramozás: 2012-2014 Pápai Dávid, papaidavidmail kukac gmail pont com
|