A Shaun Ruddy által épített Toe Cutter nemcsak a lábujjad vágja le, hanem fel is nyársal. Ha már lúd, legyen kövér! A salakmotort egyébként is az egyik legveszélyesebb motorsportként tartják számon.
De vajon mi késztette az ausztrál származású Ruddyt, hogy Las Vegasba költözzön? Nem hiszem, hogy annyira megutálta volna a kengurukat, és házasemberként valószínűleg nem is a nők és a pia vonzották oda.
A válasz egyszerű: felvásárolja az USA-ban található épített motorokat bagóért, hogy aztán jó áron Ausztráliában adja el őket. Phat Choppers néven üzemelő saját műhelyében pedig ilyen kis épített finomságokkal üti agyon a maradék szabadidejét.
A Toe Cutter – azaz bütyökvágó – név egyébként eredetileg a Mad Max c. filmben tűnt fel, így hívták a gonosz motorosklub még gonoszabb prezijét. Ennek a 2011-es Jawa 500-as salakmotornak azonban semmi köze Bütyökvágó Kawasaki Z1000-éhez. A közös vonások nagyjából kimerülnek abban, hogy ez a blokk is erős, akár Bruce Lee egy tál spenót után.
A négyszelepes, egyhengeres blokk metanollal üzemel, 16-os kompresszióval több, mint 70 lóerőt ad le. A 11000-res fordulat szinte elképesztő, mint ahogyan az is, hogy ezek a blokkok szinte semmit nem változtak az évtizedek alatt, leszámítva, hogy a függőleges hengert felváltotta az előredöntött beépítés. A fogyó olajozás a ’10-es éveket idézi, de a 90 másodperces átlagos üzemidő miatt ez nem okoz problémát.
Mivel a salakpályán az indítás betolással történik, Ruddynak meg kellett oldania ezt a kérdést. A berúgókar ötlete fel sem merült, ennél kisebb kompresszió is tört már szilánkosra bokacsontot. Egy Hudson gyártmányú önindító került fel… és hozzá tartozó elektronika, amivel távolról is be lehet indítani a motort. Azt mondjuk, nem tudom, hogy a szívatót ki fogja ráhúzni, és egyáltalán mi értelme ennek az egésznek egy olyan motoron, amin nincs üres, tehát az indítás csak motoremelő állványon lehetséges.
A váz saját gyártmány, króm-molibdén csövekből készült, akárcsak az eredeti. Az első villa, a kerekek, a kipufogó viszont egy az egyben a cseh gyár terméke, és egy kis polírozás elfeledteti velünk ezeket az időtakarékos hiányosságokat. A tank és a sárvédők kézzel készültek, a rajtuk fellelhető tüskék talán felidéznek néhány filmben látott kelléket, esetleg egy foghíjas sündisznót, de mindenképpen a gagyi irányába tolják el az összképet.
A kormány egyedi, mentes mindenféle kezelőszervtől, belső gázbowden és belső húzású kuplung lett beépítve. A Toe Cutter CNC vágott alu lábtartókat kapott, igen, kettőt is, ami már átlagon felüli mennyiség egy salakmotor esetében. Mint ahogyan a hátsó lánckerékfék sem megszokott ebben a sportban, ahol többnyire akkor kell gázt adni, amikor épeszű ember fékezne.
Ruddy az MXRC USA Speedway Racing Teamnek adta át a kész motort, ami némi használati értékkel is rendelkezik… legalábbis azok számára, akik csak balra szeretnek fordulni.
Webwild: since 1996 |
Webprogramozás: 2012-2014 Pápai Dávid, papaidavidmail kukac gmail pont com
|